Lyxiga plättar

27 maj, 2015
27 maj, 2015

Pannkaka till frukost? Lunch? Middag? Passar precis lika bra när som.

Ingredienser (2 personer, 8 små/4 stora plättar): 4 ägg/chiaägg*, 2 dl havremjölk (valfri mjölk), 1 dl mandelmjöl, 1/2-1 msk fiberhusk (beror lite på äggens storlek), salt + koksosolja att steka i. (* 1 chiaägg = 1 msk chiafrö + 3 msk vatten som får svälla till en geleig massa).

Blanda samman ägg och mjölk och rör sedan ner mjöl och salt och vispa tills det är en jämn smet. Tillsätt fiberhusk (finns ven en påse vid glutenfritt som är grön och heter psyllium = samma sak) och rör om, låt det svälla lite så smeten blir tjockare, tillsätt eventuellt mer om den inte är tillräckligt tjock (skall vara flytande med lite motstånd). Stek sedan på medelvärme i lite kokosolja i någon minut tills det går bra att vända. Chiaägg är ett utmärkt alternativ när man vill ha veganska pannkakor.

Servera med skivad banan, halvtinade bär, lite mullbär och chokladsmakande kokosgrädde. Kokosgrädde är ett perfekt tillbehör till pannkakor (eller våfflor eller som en dessert för sig själv) och är väldigt enkelt att göra. Använd fullfet kokosmjölk och ställ in i kylen dagen innan den skall användas och svep sedan ur det tjocka innehållet ner i en bunke. Vispa sedan med elvisp tills det blir en gräddig konsistens – jag smaksatte med lite rå kakao och kokossocker.

pannkaka2

kommentarer, 240 Visningar

Kommentarer

kommentarer

liveitloveit

Posts Google+