3 dagar i Åre

23 juli, 2016

Semester rullar vidare och dags för vecka 2. Det känns inte alls som att man bara har två veckors semester, känns myyyycket, mycket längre. Vi har 3 dagars vistelse här och bor på riktigt fina Copperhill Lodge där det finns både gym och spa. Dagarna består av vandring i fjällen, träning nere i gymmet, simma lite på spat och sist mysig middag på rummet.

Dag 1 vart det upp till Åreskutan som var målet, en stigning på ca 1 km och 8-9 km vandring totalt. Det tog totalt 4 timmar från att vi startade från backen. Början av stigen bestod av vandring genom en riktigt sur myr, jag tyckte mest det liknade elefantsk*t. Sen var det mycket torrare och fastare väg men så mycket brantare. Så småningom försvann träden och med dem även mygg och broms, när vi kom ovanför trädgränsen. Det blev en stigning platå för platå, varje gång man kom mot toppen kunde man svära att det var toppen men då uppenbarade sig en topp till ovanför. När vi nästan var uppe på toppen uppenbarade sig en flock med säkert 50 stycken renar, det var otroligt häftigt att se…!

Så småningom kom vi upp på toppen av Åreskutan. Jag fick min belöning att det låg ett ensamt Pokémongym på toppen som jag snodde åt mig rätt så snabbt. Vi tog kabinbanan ner och gick sen en 5 km vandring tillbaka till hotellet.

Dagen avslutades med gymträning nere på ett 15 kvardratmeter-gymmet på Cliffside. Var smart nog att inte köra ben idag, vi skulle ju trots allt upp mot toppen dagen efter.

Dag 2 blev en lite kortare etapp men fick ändå ihop 8 km upp och ner. Jag hade länge spanat in ett par pokestops i en backe som jag var lite sugen på att ta. Jag fick med mig mamma och tillsammans gjorde vi en stigning på säkert 500 meter och addade på 15 000 steg till dagens tripp. Tack, tack Pokémon Go….!

Hotellet Copperhill Lodge

Dag 1 och vandringen tar sin början…!

Alla de gånger man stannade till för att beundra utsikten

RIktigt häftigt att se renarna så nära toppen!

Solnedgång

Dag 2 och lite photoshoot

På Björnstigen – fick i alla fall 5 pokestops…!

Kommentarer

kommentarer

Maria

Posts Google+

Pigg och glad tjej på 25 år som är född och uppväxt i Uppsala och jobbar som leg. fysioterapeut på Akademiska sjukhuset. Har en lång bakgrund inom träning, har spelat tennis, badminton, innebandy och simmat. Jag har även en licens som personlig tränare. Jag fastnade för gymträningen i samband med att jag började plugga till fysioterapeut då jag insåg att mycket av träningen vi bedriver idag inte alltid har så mycket evidens bakom sig. Mitt mål är få den bästa fysiken jag kan få och samtidigt lära mig mer om mig själv och hur jag kan optimera träningen på bästa sätt utifrån forskning och erfarenheter.