Review av Ben Pakulskis MI40-workout

23 juni, 2016
23 juni, 2016

Då var sista dagen på MI40 gjord! Avslutade 40 dagarna med lite träning för axlarna. Visst är det lite sorgligt att jag inte har mer kvar, men längtar verkligen att få lyfta lite tyngre nu. Har till exempel under den här perioden bara haft 2 dagar med marklyft och med 4 sekunder excentrisk fas tog det allra mest på greppet. Det är också, om jag ska ha någon typ av förbättringsförlsag att ge, det som är svagheten med MI40. I ryggpassen har jag märkt att det som tar slut först för mig är greppet och inte latsen eller trapezius som man hellre är ute efter.

På plussidan är det ju naturligtvis att man får jobba mycket med excentrisk träning, den fasen som är den viktigaste i träningspasset enligt min mening. Det går också vääääldigt fort att gå igenom passen. Jag som är lite av ett kontrollfreak tyckte dessutom om att bara ha en klocka att gå efter, 40 sekunder jobb, 40 sekunder vila, 4 set och sen på nästa övning. Det som också förvånade mig var att det var inte så många övningar som behövdes… I snitt gjorde jag ”bara” 4 övningar per muskelgrupp, så på pappet såg det i alla fall inte så mycket ut… Däremot när jag kommit halvvägs in genom passet kändes det rejält. Även dagen efter satte träningsvärken sina spår och det måste ju betyda att passet, om än kort och få övningar, ändå tog rätt så bra. Även att passen var uppdelade var riktigt skönt vissa dagar. Då kunde man göra ett riktigt bra pass på morgonen och sen, om det fanns energi till det, fortsätta köra på med nästa muskelgrupp på eftermiddagen. Jag gillade även NOS-repsen skarpt! Det var riktigt härligt att få jobba igenom muskeln ordentligt, dock inte på alla ryggövningar där greppet ofta lossnade innan muskeln blivit helt utpumpad, men på alla ben och pressövningar gjorde det verkligen susen!

Det jag kommer ta med mig i fortsättningen är att försöka blanda in lite mer av den här 4 sekunder-excentrisk-fasen i träningen. Ha i åtanke att det inte bara handlar om att lyfta tungt utan också att bibehålla god form och verkligen känna kontakten med den muskeln du ska träna, och inte bara spänna hela kroppen.

Jag har inget nästa pass planerat, som sagt vill jag fokusera liiite mer på ren styrka nu och inte bara på det estetiska resultaten du kan se i spegeln. Kanske tar mig an Juggernut eller PH3…. hmmm.

kommentarer, 123 Visningar

Kommentarer

kommentarer

Maria

Posts Google+

Pigg och glad tjej på 25 år som är född och uppväxt i Uppsala och jobbar som leg. fysioterapeut på Akademiska sjukhuset. Har en lång bakgrund inom träning, har spelat tennis, badminton, innebandy och simmat. Jag har även en licens som personlig tränare. Jag fastnade för gymträningen i samband med att jag började plugga till fysioterapeut då jag insåg att mycket av träningen vi bedriver idag inte alltid har så mycket evidens bakom sig. Mitt mål är få den bästa fysiken jag kan få och samtidigt lära mig mer om mig själv och hur jag kan optimera träningen på bästa sätt utifrån forskning och erfarenheter.