Bröstkött-ning

29 juli, 2014
29 juli, 2014

Tjosan gott folk, har den senaste veckan gått om till förberedelser inför tävling. Det vill säga att jag ska börja ta form här snart =) Sjukt kul! I övrigt så köttar jag på som vanligt i samma vanliga stenhårda takt på gym och mat. Äter mina 5 mål med krubb om dagen och kör olika men lika pass varje vecka – variation är nyckeln till framgång och i mitt fall mer MASSLES (som Arnold hade sagt) och det tycker vi om! Förra veckans bröstpass bestod av fyra övningar upplagda i denna ordning – press, stretch, press och därefter stretch. Denna veckan vände vi ordningen och körde då stretch, press, stretch och press. Gav riktigt bra pump, vilket det brukar göra då man öppnar upp för mer blodtillförsel till musklerna på detta viset.

Idag blev det:

  1. Rotatorcuff uppv
  2. Kabelflyes
  3. Rak bänkpress
  4. Incline hantelflyes
  5. Incline bänkpress i smithen

Körde mycket dropset idag samt ett restpause på maxvikten på bänkpressen följt av ett drop på 30%. Allt för att gå lite förbi failure i musklerna, allt för att få det där lilla extra.

På tal om att få det där lilla extra, ju mer jag läser på om MASSLES och deras funktion samt diskuterar detta med människor så lär man sig mer otroligt fort. Inte bara om musklerna utan om hur lite folk i allmänhet egentligen kan om musklernas rörelseomfång eller korrekta utföranden på vissa övningar. En sak jag lärt mig och uttnyttjat till fullo är att under ett pass så ska muskeln tas igenom HELA sitt rörelsemönster för att få optimalt med aktiverade fibrer. Behöver inte vara hela omfånget i alla övningar, bara hela omfånget har uppnåtts under hela passet på något sätt. Tänk biceps, den är som kortast.. Ja, var är den som i störst kontraktion? Jo, precis bakom örat om du har armarna rakt ut som ett T. Så tänk på det när ni står och pumpar i kablarna i era höga kabelcurls. Dra den inte bara så bicepsen ser stor och köttig ut, dra den lite längre, in bakom örat. Bara prova och tänk på att alltid köra korrekt form före för stor vikt. Kan inte poängtera detta mer. Likaså i bänkpressen, skjut inte fram axlarna den sista biten upp då detta är en stor skaderisk för hela axelpartiet, skadar du dig där så kommer du bara kunna köra ben i ett halvår. Dock så är cyklistben riktigt imponerande, men ni förstår vart jag vill komma. Form före ego, teknik före vikt, korrekt utförande istället för att skryta om hur mycket vikt du kan lyfta. Ja, jag är tjatig men om ni skadar er så är det bara en, högst två personer i kan skylla på. Er själva eller personen som lärde er helt fel. Främst er själva för att ni inte kollat upp hur man ska utföra korrekt. Ja, jag är hård. Då felaktiga marklyft kan sluta riktigt illa. Då pratar vi RIKTIGT illa, rullstolsbunden illa. Är ni osäkra, fråga den största killen eller bruden på gymmet eller i crossfit hallen eller vart ni nu än tränar. De brukar ha koll på det mesta.

Nej, var jag för hård eller om någon tog åt sig så ber jag om ursäkt för detta. Har ni som tränar där jag tränar frågor så fråga, har ni som läser frågor så fråga. Så kan jag göra allt i min makt för att försöka svara så bra och utförligt jag bara kan så att vi tillsammans kan undvika skador och smärtor. =)

På tal om något helt annat, nu ska jag prova Body Science Hydrolysat för första gången. Hört att det ska vara bra. Bra innan och under träning. Samt som proteinpulser mellan måltider. Mycket snabbt upptaget protein i magen. Verkar asnajs när man läser om det =) Ska prova i en vecka med lite sånt här som proteinpulser, ska försöka att inte glömma att ge feedback!

Här är fakta kring den; http://www.bodyscience.se/product_protein/hydrolysat/

Här köper ni den; http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/Body-Science-Hydrolysat.html

Inga bilder idag, kan komma imorgon då det är rygg. Se om vi kan flyga iväg en sväng efteråt! =D

Until next time, stay strong – stay hungry!

kommentarer, 192 Visningar

Kommentarer

kommentarer

Martin Göransson

Posts Google+

Martin, 23 år ung, jobbar som väktare på Securitas i Malmö. Sysslat med nästan alla sporter som Trelleborg har haft att erbjuda men fastnat för den som alla städer kan erbjuda - styrketräning. Har siktet inställt på att tävla för första gången i höst i Bodybuilding på Decembercupen samt Luciapokalen.