Bildbomb från Kroatien :)

3 augusti, 2014

Heeej!

Tänkte berätta om min och Hannes resa till Kroatien, närmare bestämt Dubrovnik. Vi hade det superbra och det var en fantastisk vecka med mycket sol, bad och god mat. Precis som det ska vara! Men istället för att babbla på i text tänkte jag istället berätta med bilder. 🙂

DSC01296Det var fantastiskt fint där. Kristallklart vatten, höga berg och fin natur.

Vi valde att gå överallt istället för att till exempel ta taxi eller buss. Trafiken var helt galen där och bussarna var alltid proppfulla med människor som i stort sätt stod tryckta mot rutorna så det kändes givet att promenera istället och njuta av värmen och få lite vardagsmotion. 😉 Det är inte jättelånga sträckor att gå där men vi snittade ungefär 1-2 mil om dagen så då var både vi och våra loopar nöjda. 🙂

Foto 2014-07-26 14 54 36 (1)På väg till stranden.

DSC01174Härlig strandpromenad

DSC01181Fullproppad med croissant. 😉

DSC01290Strike a pose!

Foto 2014-07-29 17 09 38Efter några timmar på stranden var det skönt med lite siesta. 😉

Foto 2014-07-25 15 05 58Njuter av utsikten. 😉

1795508_10154395809555545_8579209151127425688_nVärldens bästa Hannes!

DSC01233På väg till gamla stan.

Fast en dag gick vi inte lika mycket utan istället hyrde vi en scooter! Det vart riktigt kul och vi körde runt på en massa olika ställen och även högt upp i bergen. Vilka otroliga vyer vi fick uppleva och det var en väldigt rolig och händelserik dag. 😀

DSC01356Uppe på bergstoppen och tittar ut över gamla stan och ön Lokrum.

DSC01354Kolla turisten 😉

DSC01380Vi gick oftast in till gamla stan på kvällarna och antingen käkade eller tog en glass. Det var lite som en labyrint därinne med massa smågränder som var fullproppade med restauranger och småbutiker. Men det var väldigt mysigt att bara gå runt där också. Dock väldigt mycket folk alltid.

Efter att vi varit uppe i bergen fortsatte vi söderut och drygt en halvmil utanför Dubrovnik, i ett område som heter Mlini om jag inte minns fel, körde vi av en slump förbi en restaurang som vi såg att det rök väldigt mycket ifrån. Sen plötsligt kände vi hur det började lukta grillat och tänkte lovely! Så vi vände vår lilla söta blå scooter och parkerade för att luncha lite, och tur var det! Bistro Portun visade sig vara en underbar liten inhemsk restaurang med väldigt god mat och trevlig personal. Vi hade haft lite otur med våra restaurangbesök innan denna så det var som en dröm att få komma dit. 🙂 Åker ni till Dubrovnik tycker jag absolut att ni ska åka dit och äta.

Foto 2014-07-27 13 41 38Mixed grill, tummen upp 🙂

Vi lärde oss när vi var där nere att vill man äta riktigt god mat ska man ta sig till de lite mindre ställena som kanske inte ligger på det mest trafikerade  turiststråken. Då får man godare mat, större portioner och till ett mycket bättre pris. 🙂 FÖRUTOM om man vill äta pizza, då ska man gå till Mea Culpa inne i gamla stan, så får man en sådan här rackare:

Foto 2014-07-29 20 21 54Godaste pizza jag någonsin ätit!

Plus att om man äter där kan man även äta detta till efterrätt:

Foto 2014-07-29 20 52 31Pannkakor med nutella, grädde och chokladsås 😀

Så även om vissa restaurangbesök inte var något att hänga i granen så åt vi ändå gott i det stora hela. Det blev ju en och annan glass till efterrätt också, men det hör ju till när man är på semester. Oftast åt vi väldigt lite eller inget alls på dagarna utan såg bara till att dricka mycket vatten. Man blir inte jättehungrig när det är så varmt och man ligger och solar och badar. 🙂 Så vårt första mål var en proteinshake när vi kom tillbaka till hotellet, till detta åt vi supergoda persikor och en proteinbar, man får ju lyxa till det lite. 😉

Foto 2014-07-28 17 17 48Första gången vi drack Body Science Egg Protein (choklad) – riktigt god och jag tror även det kan vara riktigt gott att baka på. 🙂

Vi hade inget gym på hotellet och det verkade inte som det fanns något lokalt gym någonstans där heller så vill man träna när man är där nere får man nog se till att bo på ett hotell som har gym. 🙂 Jag tyckte det var rätt skönt med en vilovecka och jag tror att kroppen kan må bra av det ibland också. Sen fick vi ju lite rörelse ändå eftersom vi gick så mycket. Det fanns många branta och långa trappor där också som man hade kunnat springa intervaller i, så det fanns ju lite möjligheter ändå. Men som sagt blev det en vilovecka för oss, förutom en morgon när vi kom ut från ett supermarket och himlen hade öppnat sig så det tokregna och fullkomligt forsade vatten längst gatorna. Så vi blev fast där utanför under ett tak och då tog rastlösheten över och det blev lite morgongympa. 😉 Som tur var slutade det efter drygt en timme och det blev klarblå himmel och sol igen och vi kunde fortsätta mot stranden som planerat.

Foto 2014-07-28 18 46 37Lite böj, utfall och upphopp!

DSC01393Tja!

Tror att jag fått med det mesta nu om hur våra dagar såg ut nere i vackra Kroatien. Nu är vi tillbaka i Sverige och är för tillfället i Falkenberg. Idag kommer även Hannes bror Marcus och hans tjej Teresa och vi ska vidare upp till Varberg till Marita och Bengan. Så det blir fortsatt semesterfirande på här på västkusten ett tag till. 🙂