Tävlingar

4 juli, 2016

Det har varit lite tävlingar den senaste tiden, och när man känner sig i bra form är det extra kul:)

Jag började med Stockholm Marathon den 4/6. Målet var att landa nånstans mellan 3.20-3.30, men gärna närmre 3.20 såklart Jag öppnade i ett ganska högt tempo, men utan att det kändes jobbigt. Det kändes snarare riktigt riktigt bra, och jag var så glad över det med tanke på skadan för ett år sen. Nu fick jag verkligen känslan att jag är tillbaka. Loppet kändes bra fram till 32 km ca. Då började de gå lite tyngre (jag har aldrig sprungit ett mara förr och inte heller mer än 2,3 mil), framförallt sög det ganska bra i låren. Men jag har tack och lov mitt pannben så det var bara att mata på. De sista sex kilometrarna var rent ut sagt hemska:) I mål kom jag på den officiella tiden 3.22.56 och plats 101 av ca 3500 kvinnor! Jag är jättenöjd och verkligen en erfarenhet rikare! Ser fram emot mitt nästa marathon:) Jag har fått höra att Stockholm är en erkänt tuff bana också, vet inte om det stämmer men det gör ju att tiden känns ännu bättre:)

Dagen efter kunde jag knappt gå så mycket träningsvärk jag hade i låren :)Men min fina sambo hjälpte mig att stretcha och masserade mig för dagen därpå (6/6) var det dags för Trelleborgs Triathlon! En fantastiskt rolig tävling, mycket pga den är på hemmaplan såklart! Låren kändes tack och lov bättre, men hur pass trötta var dom var ju frågan… 12.00 gick starten (380m simning, 18km cykling, 4.2 km löpning) och simningen kändes direkt väldigt lätt och behaglig. Uppe ur vattnet som 3:e tjej och med en hyfsad växling. Ganska omgående cyklade jag om tjej nummer 2 och då tänkte jag bara att nu jävlar! Det sved lite i låren men det var ändå lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Jag trampade på och cyklade bättre än jag nånsin gjort, men samtidigt är det ändå min svagaste länk i triathlon. På slutet cyklade 2 eller 3 tjejer om mig (svårt att se). Fick till en snabb växling och ut på löpningen låg jag 4:a tror jag, efter att ha växlat snabbare än tjejen som låg precis före mig. Lite tung i benen var jag men sprang på ganska bra ändå. Löpningen är en 2 varvs bana och efter varv 1 hörde jag nån ropa att jag låg 10s efter 3:e tjej. Inför andra varvet hade jag ingen aning om vem det var, då kom nämligen många springandes på sitt första varv. Men jag tänkte att jag måste iaf pinna på så snabbt jag kan. I mål kom jag och knep 3:e platsen! Fantastiskt roligt på hemmaplan till en underbar publik!

Fem dagar senare (11/6) var det dags för ännu en tävling. På allra sista anmälningsdagen anmälde jag och Patrik oss till Tough Viking i Köpenhamn efter att ha klurat hit och dit på om vi verkligen skulle vara med. Men hinderbana är ju så kul och nu var det så nära:) Jag hade ingen aning om vad mina ben skulle orka med, de kändes lite halvsega på uppvärmningen. När starten gick tänkte jag att jag skulle försöka hänga på första tjej. Det gjorde jag i 500m också och sen tog jag över ledningen. Det var mycket löpning (framförallt i sand) och inte jättemånga hinder. Löpningen kändes oerhört lätt och jag klarade alla hinder utan några större problem. Jag drygade ut ledningen hela tiden och fick fightas med några av elitkillarna som sprang istället:) Slutligen korsade jag mållinjen som första tjej och med 3 minuters marginal till 2:a tjej! Oerhört kul med vinst och dessutom var det prispengar med i spelet

I lördags (2/7) var det dags för den lilla prövningen inför Ironman, nämligen en halv ironman på Halmstad triathlon. Målet var runt 5 timmar, helst under 😉 Vaknade upp till regn och blåst (6 m/s) men sådan brukar inte bekomma mig när jag går in i min tävlingsbubbla. Traskade iväg till starten alldeles för sent för att hinna värma upp ordentligt… Starten gick och och simningen kändes omedelbart tung. Det är medströms men eftersom det blåste motvind så hjälpte den inte överdrivet mycket. Fick fightas med en del idioter (på riktigt, de drog i mig och simmade verkligen kors och tvärs och tvingade ut en i sidan…). De 1900m simning gick på 29.00 så det var, trots att det kändes dåligt, inte alls en dum tid. Växlingen till cykel var lite långsam, det var trångt och ösregnade och jag visste inte om jag skulle dra på en cykeltröja pga vädret (ville undvika att frysa). Till slut tog jag ändå på mig tröjan och springer ut för att hoppa på cykeln. Börjar trampa och inser att jag inte knäppt min cykeltröja….. Trampar upp för första stigningen som är enorm och precis i början och inser att jag absolut inte kan cykla med tröjan fladdrande. Stannar direkt efter backen, knäpper den och drar sedan iväg på de 9 milen… En ganska tuff bana med många stigningar (dessutom regn och blåst) men det kändes oerhört bra så jag trampar på ett bra tempo. Väntar på dippen men den kommer aldrig! De 9 milen kändes superbra rakt igenom och tog 2h 45 min, bra tid för mig som är nybörjarcyklist och överlag helt okej. In i växlingsområdet och får till en ganska snabb växling. Ut på löpningen där det trots de 9 milen känns ruggigt lätt! Håller tillbaka lite för att inte göra samma misstag som på marathonet:) Smart drag faktiskt! På en hyfsat tuff bana här också tar jag mig runt på de 21 km på 1.36.29 och är verkligen jättenöjd med det! Sluttid: 4.54.43 😀 Och en 3:e plats i tävlingsklassen:) SUPERNÖJD! Och detta utan att känna mig alltför sliten, bådar gott inför Ironman.

Nu väntar en hyfsat chill träningsvecka och därefter tre hårda träningsveckor innan det är dags för årets mål!