Det här är styrkelyft.

Michaela Augustsson —  25 februari, 2015
25 februari, 2015

Hej

Jag sa ju att jag skulle dela med mig av min lyftserie från min tävling i KLASSISKT STYRKELYFT. Såväl godkända som underkända så ni kan se hur reglerna är och vad som gäller. Kommer även saxa in reglementet åt er :)

Styrkelyft är en kraftsport där du tävlar i tre moment: Knäböj, Bänkpress och Marklyft i den ordningen.
Vinnaren är den som lyfter den sammanlagt tyngsta vikten i dessa tre moment.

Exempel min serie: lyfte som mest 112,5 kg i knäböj, 75 kg i bänkpress, och 140 kg i marklyft. Sammanlagt fick jag då ihop 327,5 kg.

För varje lyft har du tre försök på dig.

Du anger en ingångsvikt för varje moment, och efter varje försök får du välja om du vill försöka på samma vikt igen (om du inte klarade lyftet) eller höja vikten.
Höja vikten får du göra oavsett om du klarade det förra försöket eller ej (se efter mitt andra lyft i bänkpress tex), det enda du inte får göra är att sänka vikten.

Den högsta vikten du lyckas lyfta är den du räknar.

På en tävling delas alla in i lagom stora grupper, oftast baserat på viktklasser. Dessa grupper utför sedan lyften i tur och ordning.

  • Först utför alla i din grupp sitt första försök i knäböj. När alla har gjort sitt första försök så får alla göra sitt andra, och efter det varvet gör man till sist det tredje.
  • Därefter gör din grupp sina försök i bänkpress, och det går till på samma vis: Alla gör varsitt försök, tills alla tre är gjorda.
  • Proceduren upprepas i marklyft.

Den sammanlagda poängen för varje lyftare sammanställs.

Ni kommer att se mina lyft nedan och jag kommer också skriva vad som bedöms och hur varje lyft har sina regler.
Min kameraman tyckte uppenbarligen inte alla lyft var värda att filma ;), så jag har 2a och 3e i Knäböj, alla 3 lyft i Bänk, och de 1a och 3e i Marken :)

Regler

När du tävlar så finns det alltid tre domare som sitter kring podiet och bedömer dig: En huvuddomare och två sidodomare.

Dessa kommer döma dig efter reglerna, och ifall de godkänner ditt lyft kommer de att visa en vit flagga (eller tända en vit lampa). Om de underkänner ditt lyft visar de en röd flagga (eller tänder en röd lampa).

Det är majoritetens beslut som gäller, och det betyder att du måste få två av tre vita lampor för att få ditt lyft godkänt.

Här nedanför finner du de viktigaste reglerna du behöver tänka på gällande lyften, utföranden och tillåten utrustning vid styrkelyft.

Texten här nedanför utgör en sammanfattning av tävlingsreglerna och är i sina delar kopierad av dessa. Vill du vara helt säker på regelverket rekommenderar jag att du läser tävlingsreglerna själv, men annars utgör detta en bra sammanfattning av det viktigaste du behöver veta.

 

Knäböj

  • Du står med ansiktet framåt på podiet. Stången ska greppas och vila vågrätt över skuldrorna.
  • Du lyfter av stången och förflyttar dig bakåt. Där intar du en upprätt startposition med låsta knän. Det är tillåtet att stå med en mindre framåtlutning.
  • Huvuddomaren ger startsignal när han bedömer att du står stilla. Signalen är en nedåtriktad armrörelse samtidigt med ett ljudligt kommando: ”Squat!”
  • Efter huvuddomarens signal skall du böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden (vecket) kommer under knäledens översta punkt.
  • Därefter ska du resa dig till upprätt ställning med raka knän och stå still i väntan på signal från domaren. När du har vänt i bottenläget får stången ej sänkas igen, och så kallad ”dubbelsatsning” är ej tillåtet.
  • När huvuddomaren bedömer att du står stilla och upprätt  får du signal att lägga tillbaka stången. Signalen består av en bakåtriktad handrörelse samtidigt med ett ljudligt kommando: ”Rack!”.

Du får alltså två signaler: ”Squat” och ”Rack”. Om du inte följer signalerna blir ditt lyft underkänt.

 

Knäböj 107,5kg 2 lyft: GODKÄND

 

Knäböj 112,5kg 3e och sista lyft: GODKÄND

Bänkpress

  • Du ska ligga på rygg på bänken så att huvudet, skuldror och minst 50 % av sätet är mot bänken. Hela fotsulan ska vara i kontakt med golvet. Stången ska greppas med handens översida mot bänkens huvudända, och med tummen på motsatt sida stången.
  • Det bredaste greppavståndet är 81 cm mellan lyftarens pekfingrar. På en styrkelyftsstång markerar ringarna detta avstånd. Del av pekfingrarna måste vara innanför markeringarna.
  • När du antingen själv eller med hjälp av passarna fått stången på raka armar och låsta armbågsleder, inväntar du huvuddomarens signal.
  • När huvuddomaren anser att du ligger still med stången i rätt läge ges signal med nedåtriktad armrörelse samtidigt med ljudligt kommando: ”Start!”.
  • Efter avgiven signal ska du sänka stången till bröstet eller buken. Stången hålls orörlig på bröstet, varefter huvuddomaren ger kommandot ”Press!”.
  • Du pressar upp stången till helt uträtade armar, utan att ändra din position på bänken. När huvuddomaren bedömer att du ligger stilla ges signal att lägga tillbaka stången i form av en bakåtriktad handrörelse samtidigt med ljudligt kommando: ”Rack!”.

Signalerna är alltså ”Start”, ”Press”, och ”Rack”, och om du inte följer dessa blir ditt lyft underkänt.

Du har rätt att begära avlyft vilket du då får till raka armar, utav en av passarna.

 

Bänkpress 67,5kg  1a lyft: GODKÄND

 

Bänkpress 72,5kg 2a lyft: ICKE GODKÄND 2röda lampor. pga RÖVLYFT 😉
Ni ser här hur jag skjuter upp höften (också innan jag lyfter vilket inte ger ngt till själva lyftet, helt onödigt 😉 ) Rumpan lättar helt från bänken och det blir ett underkänt lyft.

 

Bänkpress 75kg 3e lyft: GODKÄND (Revansch) 😉

Marklyft

  • Du ska stå på podiet med ansiktet framåt, och stången framför dig.
  • Med valfritt grepp ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka.
  • När lyftet har påbörjats får ingen sänkning av stången ske. Du får dra stången längs benen, men ej lägga den ovanpå benen för att underlätta draget.
  • När huvuddomaren bedömer att du står rakt och med stången stilla ger han dig signal att sätta ned stången. Signalen består av en nedåtiktad handrörelse samtidigt med ljudligt kommando: ”Down!”.
  • Du sänker då ned stången utan att släppa händerna om den.

Den enda signalen är alltså ”Down”, och du måste vänta tills den signalen för att sätta ned stången. Du påbörjar alltså lyftet när du vill efter att de anmält att stången är klar för dig.

Tänk på att låsa ut ordentligt i toppläget, vänta på nedsignalen, och behålla greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet.

 

Marklyft 115kg 1a lyft: GODKÄND

 

Marklyft 140kg 3e lyft: GODKÄND (PB 😉 )
Ni ser också skillnaden i att hålla tekniken och position när det blir en mycket tyngre vikt. Detta är något som man ständigt jobbar på såklart. Nästa gång ser det bättre ut 😉

 

 

Ja jag hoppas jag kunnat bidra till lite större förståelse för styrkelyft som tävlingsgren.
För er som vill läsa mer och ha inspiration om mer just om styrkelyft vill jag tipsa om Styrkelabbet.se  där jag själv tagit mycket bra sammanfattningar avseende reglerna till inlägget ovan (Tackar för det).

Nu ska jag och jobba lite mer på min teknik i marklyften, med blandannat paus mark för att bli starkare i bottenläget av mina sumomark :) STK med lyftareliten väntar och det är alltid lika givande att vara bland dessa grymma atleter.

Förövrigt åker vi ju på Fredag till USA inför Arnold Classic Sports Festival där det blir riktig lyftarfest och Kristian Sewen skall dit för rekordsättande, Jenny Adolfsson är också hon topprankad i sin klass. In och läs hur de förbereder sig inför denna världstävling!
Jag kommer gå runt med gåshud mest hela tiden :) Grymt som tusan ska det bli :)

Ha de gött sålänge :)

// M
DSC_7688

Jag håller allt igång AF träningen också, No worries 😉

kommentarer, 1 525 Visningar

Kommentarer

kommentarer

Michaela Augustsson

Posts Facebook Google+