Helena Forsén | Hej och välkommen till min blogg! https://team.mmsports.se/helena Hej och välkommen till min blogg! Thu, 05 Nov 2015 08:57:43 +0000 sv-SE hourly 1 http://wordpress.org/?v=4.2.4 Lite sommarminnen, tävlingsplaner och proteinbak ;-) https://team.mmsports.se/helena/2015/11/05/lite-sommarminnen-tavlingsplaner-och-proteinbak/ https://team.mmsports.se/helena/2015/11/05/lite-sommarminnen-tavlingsplaner-och-proteinbak/#comments Thu, 05 Nov 2015 08:57:43 +0000 https://team.mmsports.se/helena/?p=1818 Nu har hösten verkligen kommit! Härligt med alla fina färger och friska luften, men tycker att den riktiga kylan får vänta ett tag till.. :)

DSC01877

Sedan sist har jag bl a hunnit med att ställa upp i Ninja Warrior Sverige. Det var riktigt skoj och fick lära känna en massa nytt härligt folk!

IMG_5568

IMG_5593

IMG_5565

Hur det gick får ni se på tv till våren. 😉

Vår lilla plutt har hunnit bli ett år gammal, galet vad tiden går! Det är väääldigt full fart på henne, hon är en riktig liten klätterapa. Precis som det ska vara, hehe!!

Idag har det blivit lite chokladbollsbak här hemma: havregryn, Body Science casein double chocolate almond, kaffe, liiite sötningsmedel, kakao och rulla i kokos, MUMS!!

En annan favorit som jag bakar lite då och då är, Body Science Proteinbites!! Sååå goda är de! Recept på de här gobitarna hittar du HÄR. Jag brukar göra dem som lite mindre praliner istället och göra fler, ibland även göra dem som små bollar. Senast blev det tredubbel sats, så de räcker ett tag… 😉

IMG_6603

Nästa tävlingsmål är chins- och dips-SM på Fitnessfestivalen i Stockholm i slutet av november. Mina favvoövningar i gymmet! <3 Jag känner mig stark, så hoppas det går lika bra som jag vill! 😉

För ett par helger sedan träffade jag mitt fina ”flicksen”-gäng, som jag lärde känna när jag pluggade i Umeå. Den här gången fick vi ihop att ses i Trosa alla sju, riktigt skoj var det! <3

IMG_6454

Planen är att nästa uppdatering inte kommer dröja lika länge.. 😉

Ha det fint!! /H

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/11/05/lite-sommarminnen-tavlingsplaner-och-proteinbak/feed/ 0
SM Athletic Fitness https://team.mmsports.se/helena/2015/05/19/sm-athletic-fitness/ https://team.mmsports.se/helena/2015/05/19/sm-athletic-fitness/#comments Tue, 19 May 2015 19:03:07 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1802 Ja SM i Athletic Fitness är en riktigt rolig tävling, som jag ställt upp i flera gånger. :-) Sedan jag blev gravid i början av förra året och vi sedan fick vår underbara lilla dotter i oktober förra året har jag dock fått ta det lugnt med tävlingar. Det har varit fullt upp ändå, hehe… 😉 Nej då, träningen har faktiskt fungerat riktigt bra både under och efter graviditeten. Planen var nu dock att köra SM i AF igen! Formen känns helt ok och tävlingssuget finns där. Men tyvärr får just den tävlingen vänta. Jag helammar vår lilla dotter, som hunnit bli hela sju månader nu. Vid sex månader behöver de ytterligare lite mat utöver amningen. Wilda verkar dock inte riktigt förstå det, tycker mjölken är godast. <3 Fastän hon nu ska börja med annan mat också så både rekommenderas det och jag vill och tror det är nyttigt att även amma ett tag till. När hon dessutom har lite svårt för vanlig mat så känner jag inte för att börja med någon diet och riskera att mjölken blir mindre… Wilda och hennes bästa kommer såklart först nu. Tävlingen finns kvar. :-) Däremot så hoppas jag på att få göra en annan rolig tävling i slutet av sommaren, som inte kräver någon diet. 😉 Men vi får se vad som händer!

Träningen tycker jag ändå flyter på fint, brukar bli en bra blandning av egna gympass, gympass med Wilda och hemma-pass per vecka. Jag har även varit ute och tagit några små löpturer senaste tiden! Men som sagt lillstumpan växer för fullt.IMG_3661
Nu i helgen så har det varit EM i Santa Susanna, Sverige har skickat ett stort gäng med en massa grymma atleter som ska ställa upp i olika fitnessgrenar! Det är en riktigt rolig tävling, jag fick själv äran att vara med 2013. Nedan en gammal bild på mig och Peter, som även han var med och tävlade då.

IMG_2732

Såklart hade vi våra underbara coacher med oss då också, Peter hade sin bästa Jenny och jag min Markus <3.

IMG_2772

Jag saknar solen NUUU!!

IMG_2743

 

Peter ”Bicepsmannen” Ljunggren körde i år också och lyckades prestera på topp!! Stort GRATTIS till ditt EM-guld!!!

Jag var nyligen hemma i Ljungby och hälsade på hos mina föräldrar, alltid lika mysigt! Då blev det bl a lite ”lek” i trädgården. Vi har faktiskt lika grönt och fint på backen här uppe i Luleå också nu! Men några grader varmare skulle inte göra någonting!

IMG_3472

Ha en fin kväll!

/H

 

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/05/19/sm-athletic-fitness/feed/ 0
Starkare sakta men säkert! https://team.mmsports.se/helena/2015/04/13/starkare-sakta-men-sakert/ https://team.mmsports.se/helena/2015/04/13/starkare-sakta-men-sakert/#comments Mon, 13 Apr 2015 18:28:13 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1793 Det blir allt varmare ute nu, även här uppe i norr! 😉 Under påsken var vi dock ännu mer norrut, i Dundret (Gällivare) och där kändes det fortfarande som väldigt mycket vinter. Men härligt var det!

image

Här uppe tycker nog dock de flesta att snö och sol är lika med vår. För mig är vår egentligen mer snödroppar/krokus/vitsippor och barmark och kunna gå ut utan någon jacka. :-) (Är ursprungligen smålänning). Men alla delar av Sverige har sin charm. Mitt lilla bustroll har nu blivit hela 6 månader gammal, helt otroligt! Hon är för det mesta väldigt glad o sover på natten. Men är vääääldigt aktiv på dagarna, så jag har och göra!! 😉

image

 

Det blir ett antal pass på gymmet/vecka, men även en hel del hemma-pass. Ibland är det helt enkelt smidigare och har ju ett litet minigym hemma också. 😉 Idag var jag ute o joggade en liten tur, riktigt härligt! Styrkan börjar komma tillbaka mer och mer, f f a dipsen går riktigt bra nu. Hemma har jag ingen dips-ställning (ännu;) Men då kör jag ringdips istället. Häromdagen körde jag t ex ett pass med sammanlagt 200 strikta ringdips. Jag tror att alla ringdips jag kör här hemma är ett bra komplement till mina dips i vanlig ställning. Det är ju f f a dem jag vill öka i antal. Men ringdipsen gör att jag stärker upp musklerna kring skuldrorna ännu mer och ger även grym bålträning. Förra veckan när jag maxade på gymmet blev det hela 70st vanliga dips i första setet. Alla var inte tävlingsgodkända, men känns riktigt skoj att det kändes så lätt.

Jag håller på o mixtrar o bakar lite bröd här hemma. Nedan gjorde jag en variant av havrebullar men bytte ut en del av mjölet mot Body Science Bake Protein. Perfekt att kunna proteinberika det på ett lätt sätt.

 

image

 

Ha en fin kväll!!

/H

 

 

 

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/04/13/starkare-sakta-men-sakert/feed/ 0
Kosttillskott! https://team.mmsports.se/helena/2015/03/18/kosttillskott/ https://team.mmsports.se/helena/2015/03/18/kosttillskott/#comments Wed, 18 Mar 2015 19:35:01 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1788 Det finns en hel uppsjö av olika tillskott man kan ta. T ex varianter som innehåller protein, koffein, kolhydrater, vitaminer osv. Men hur viktigt är det då med tillskott? En vanlig fråga som jag brukar få är om man verkligen behöver äta extra tillskott av t ex protein när man tränar. Jag tycker först och främst att det är viktigt att påpeka att tillskott ska vara just precis vad det heter, nämligen tillskott till övriga maten. Viktigast av allt är att äta bra mat!! Tillskotten tar man sedan utöver, för att optimera träningen, för att de är väldigt smidigt att ha med sig, och ibland bara för att vissa saker smakar sååå gott!! 😉 Efter ditt träningspass så behöver du fylla på med både protein och kolhydrater. Det är då väldigt smidigt att dricka ett whey-protein blandat med någon form av kolhydrater. Om man tar en drink efter sitt pass, så kan man ta sig hem i lugn och ro och laga middag. Sedan kan jag uppleva att jag kan prestera ännu mer på topp  när jag använder vissa tillskott. Till en del pass kan jag t ex ta en energidryck med koffein eller någon preworkout (dock inte för tillfället eftersom jag ammar min bebis och det inte rekommenderas då) och upplever då att jag blir mer skärpt och får mer energi. För mig slinker det även ner ett par proteinbars här och där (periodvis en heeeel deel…;) Det ser jag som ett mycket bättre alternativ till godis. Du kan få ett kanongott och nyttigt mellanmål på samma gång.

Nu när jag ammar så är jag mer restriktiv med tillskott, men några favoriter jag äter nu är följande:

Casein-protein. Ett långsamt protein, perfekt att ta som mellanmål, till gröten, ha müsli/bär/nötter till, eller bara äta som det är. Jag gillar att det är så lätt att bara kunna blanda ut det med lite vatten och kunna äta det med sked. Min absoluta favorit är Body Science Vanilla Ice Cream. Det här proteinet brukar jag även göra riktigt god glass av i min glassmaskin! 😉

Whey-protein: Ett snabbt protein som jag ofta tar i samband med träning. Favoriten är Body Science whey-protein smak jordgubb.

Ett par riktigt roliga produkter som Body Science kommit ut med för inte så längesedan är:

Body Science Protein Pancake Mix och Body Science Protein Porridge Mix

Pannkakorna blir riktigt goda, perfekt mellanmål! Till frukost brukar jag ofta äta havregrynsgröt med allt möjligt till. En ny favorit har nu blivit den här mannagrynsgröten!

En av fördelarna med att vara mammaledig är att man kan sitta ute och njuta när det är finväder!!

IMG_2712

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/03/18/kosttillskott/feed/ 0
Proteingodis!!! https://team.mmsports.se/helena/2015/02/16/proteingodis/ https://team.mmsports.se/helena/2015/02/16/proteingodis/#comments Mon, 16 Feb 2015 13:39:06 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1773 Lite godisgott och nyttigt på samma gång blev det idag! :-) Jag brukar titt som tätt baka olika varianter av Body Science proteinbites, så idag slog jag till igen. Recept på dem hittar du här!

Den här gången bytte jag dock ut mjölken mot sojamjölk samt ändrade formen på dem lite. Jag har minismå silikonformar hemma som jag använde. Jag fyllde formarna och la smält mörk choklad på toppen. Sedan in i kylskåpet ett tag innan de var klara att mumsa i sig! 😉 För mig blev det sammanlagt av en sats:

9 stora, 38 små och 2 chokladbollar

Nedan några av dem i silikonformarna

IMG_2198

….och nu utplockade!

IMG_2200

Riktigt mumsiga blev de!!

image

Det är bara att testa och se vad ni tycker! Snabbt går det också, lovar att det är värt den lilla mödan! :-)

 

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/02/16/proteingodis/feed/ 0
Ibland är det smidigt med gym hemma också!! https://team.mmsports.se/helena/2015/02/13/ibland-ar-det-smidigt-med-gym-hemma-ocksa/ https://team.mmsports.se/helena/2015/02/13/ibland-ar-det-smidigt-med-gym-hemma-ocksa/#comments Fri, 13 Feb 2015 10:29:28 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1764 En hel del av min tid tillbringar jag på gymmet! Jag älskar att träna i alla former. Men såklart blir det träning på andra ställen än gym också. Utomhus är väl det allra skönaste stället att träna på egentligen. Men på gymmet finns det ju en massa bra grejer och allt är väldigt smidigt där. Men att variera sig är väl allra bäst. Efter vi fick vår lilla sötnos i oktober krävs det dock lite mer planering. Hon brukar i och för sig få följa med mig till gymmet på förmiddagarna, men vill inte ta med henne varje gång. Men för att göra allt ändå lite lättare och ha möjlighet att kunna köra lite fler pass så har jag fixat mer och mer på mitt eget lilla ”hemma-gym”.

I veckan kom crosstrainern som jag har beställt, och hantlar har jag köpt sedan tidigare.

IMG_2135

MM Sports har grymma styrkeband, Body Science Power Reistance Band, att beställa. Med dem kan man verkligen hitta på allt möjligt: Armhävningar med motstånd körde jag häromdagen, ja finns många varianter med ”egen-kroppsövningar” man kan använda dem till.Men även hjälp/motstånd vid chins/dips, fästa i maskiner på gymmet för annorlunda motstånd osv.

Body Science band

För ett par år sedan vann jag en TRX på Fitnessfestivalen på en monter-tävling. Den är också smidig att använda hemma. Jag har även en pilatesboll som har använts ganska flitigt. Tidigare har jag dock inte sett lika stor mening med gymträning hemma då det varit smidigare att bara ta sig till ett gym. Men nu kan jag mer och mer uppskatta att kunna köra vissa pass hemma också, för att hinna med den träning jag vill. Jag som älskar chins har faktiskt inte haft någon chinsstång hemma tidigare, men nu är även en sådan på väg hem till mig. Kikar på någon dipsvariant också..  😉

Nedan är dock Wilda med på gymmet (från tidigare i veckan).

IMG_2049

De två senaste dagarna har vi dock fått åka in akut med vår lillplutt, falsk krupp! Det är ju tydligen inget farligt, men riktigt riktigt obehagligt. Hon har blivit krasslig stackarn, man känner sig maktlös. Men hoppas att det börjar vända för henne nu.

Ha en fin dag!

/Helena :-)

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/02/13/ibland-ar-det-smidigt-med-gym-hemma-ocksa/feed/ 0
Pigg igen! https://team.mmsports.se/helena/2015/02/01/pigg-igen/ https://team.mmsports.se/helena/2015/02/01/pigg-igen/#comments Sun, 01 Feb 2015 18:41:34 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1741 Hallå! Äntligen pigg nu igen sedan några dagar tillbaka. Jag har varit krasslig drygt två veckor med feber över 40 grader, halsfluss och fått äta penicillin… Känns så skönt att vara frisk igen. Som tur var så klarade sig Wilda. <3  Nu var det längesedan sist. Jag har iaf haft det riktigt härligt hemma över jul. Min lilla sötnos var tomte. <3

IMG_9753

Det hann bli en del pass på Body-Center i Ljungby. Men även möta upp Jenny och Peter för lite träning i Halmstad.

IMG_1107

IMG_1109

Första passet efter jag varit krasslig började jag med favoriten rygg! Såklart det blev chins först i passet, tänkte göra 100st men uppdelat i flera set. Kanske inte det smartaste när man varit sjuk länge med hög feber och börja med en av de tyngsta övningarna. Men tog det ganska lugnt ändå och lät de 100 chinsen ta flera set, inga maxningar. (Nedan rygg på diet inför tävling, kommer inte ihåg vilken;)

rygg h

Förutom träningen på gymmet så blir det en hel del hemma-pass nu när jag är hemma med Wilda. Ibland får hon också följa med till gymmet. Nu i dagarna har jag varit ute och gått med henne i barnvagnen och det har blivit GRYM träning! Det har kommit helt galet mycket snö senaste tiden. Ett par av promenaderna blev det verkligen pulsa i snön och skjuta, INTE plogat där jag gick då! 😉 Snön har bara vräkt ner, men är ganska härligt ändå med riktigt vinterlandskap

IMG_1797

IMG_1834

IMG_1839

Häromdagen var det lite mer sol och då såg det ut så här på promenaden.

IMG_1776

Som sagt ibland får mini-coachen hänga med till gymmet! (Eller BIG coach ska det vara, hon som bestämmer det mesta när vi är där ihop..;)

IMG_1825

Igår var det ”Gymmet-kampen” på Gymmet Luleå. Styrkelyftstävling där gymmet i Luleå och Kiruna tävlade emot varandra. Det var sååå jämnt, men Luleå lyckades vinna till slut. Vinsten var ett nytt half-rack. Fullt med folk och flera nya PB bland de tävlande. Jag var där och hejjade på!

IMG_1862

IMG_1865

Just nu sitter jag och knaprar på den här, en av mina favvobars! Body Science Protein Meal, äpple/kanel. Smakar som äppelpaj! <3

IMG_1892

Ha en trevlig kväll! :-) /Helena

 

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2015/02/01/pigg-igen/feed/ 0
Fitnessfestivalen 2014 https://team.mmsports.se/helena/2014/11/28/fitnessfestivalen-2014/ https://team.mmsports.se/helena/2014/11/28/fitnessfestivalen-2014/#comments Fri, 28 Nov 2014 20:28:09 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1717 Det är första året på riktigt länge som jag inte besöker fitnessfestivalen i Göteborg. I år blev det tyvärr lite svårt då Wilda fortfarande är så liten, plus att vi får vår nya lägenhet nu i helgen. Men ni får inte missa att besöka MM Sports monter BO3:42, ni kommer inte bli besvikna, vet att det kommer vara massa grymma erbjudande där! Ett par bilder från tidigare år nedan…

IMG_1493

Brukar alltid hänga en massa med min underbara vän Jenny på de här Fitnessfestival-helgerna, men nu ses vi till jul istället! <3

IMG_5704

Barnens gladiatorbana, gissa vem som testade den..!!! Såå skoj var det! 😉

IMG_5699

Fullt med folk är det alltid och massa spännande uppvisningar o tävlingar! :)

IMG_1488

 

Något annat ni inte får missa är ju finalen i REP POWER!! På lördag kl 15.45 på Liv-scenen (herrar) och söndag 9.45 på Exposcenen (damer).

rep power

Jag brukar ju alltid ställa upp i SM i chins och dips, mina favvo-övningar i gymmet. <3 Jag har sammanlagt lyckat skrapa ihop 15st SM-guld i de grenarna. Men det får bli nya tag med de tävlingarna nästa år igen. Kommer vara extra taggad då! 😉

Ha en riktigt fin helg alla! För mig blir det kurera som gäller då jag lyckats dra på mig en förkylning.

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2014/11/28/fitnessfestivalen-2014/feed/ 0
Chokladbollar fulla med protein!!! https://team.mmsports.se/helena/2014/11/19/chokladbollar-fulla-med-protein/ https://team.mmsports.se/helena/2014/11/19/chokladbollar-fulla-med-protein/#comments Wed, 19 Nov 2014 15:02:37 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1711 Idag blev det lite bakande här hemma! Det var ett tag sedan jag gjorde de här mumsiga chokladbollarna senast! Fulla med nyttigheter och riktigt goda! :-)

Jag använde 100gram av Body Science casein double chocolate almond. Blandade i 2 matskedar cacao, lite sötningsmedel (sukrin) och en stor kopp med kaffe. Sedan blandade jag ut det med havregryn, häll i till du får lagom konsistens på dem. Ta inte för mycket havregryn, de blir lätt torra då Låt de istället vara lite kladdiga. Sedan rullade jag dem i skalade sesamfrön. In i kylen ett tag så de blir kalla, så blir de ännu godare att äta sen. Lycka till!!! :-)

IMG_9419

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2014/11/19/chokladbollar-fulla-med-protein/feed/ 0
En massa uppdateringar kommer här, fullt upp nu! https://team.mmsports.se/helena/2014/11/11/en-massa-uppdateringar-kommer-har-fullt-upp-nu/ https://team.mmsports.se/helena/2014/11/11/en-massa-uppdateringar-kommer-har-fullt-upp-nu/#comments Tue, 11 Nov 2014 18:00:30 +0000 http://team.mmsports.se/helena/?p=1659 Sedan sist har det hänt en hel del i mitt liv! :-) Förmodligen det största man får vara med om! <3 Vi har fått världens finaste lilla Wilda!

IMG_8219

IMG_8235

Hon kom den 5 oktober, så redan hunnit bli drygt fem veckor gammal. Jag har haft en riktigt trevlig graviditet. 😉 Förutom en del illamående i början tycker jag att det har gått väldigt bra! Jag har kunnat träna hela vägen fram och fått känna mig pigg. Viktigt har såklart varit att anpassa sin träning till viss del. Men det betyder inte att man inte kan ta i och köra hårt, bara man vet vad man ska undvika. Jag har haft tur och sluppit några foglossningsbesvär och liknande. Om man drabbas av det så blir det såklart lite tuffare att hålla igång träningen på samma sätt. Nedan  lite bilder.

Gravid vecka 22 nedan, så lite mer än halvvägs, inte så mycket mage som hade kommit då. Men strax efter började det puta mer.. 😉

IMG_7057

 

En dryg vecka innan Wilda föddes på bilderna nedan.

IMG_8121

IMG_8126

Nära nedsläpp på den här..

IMG_8040

 

På filmen nedan är jag gravid i vecka 31, nio veckor kvar till beräknad födsel. Det blev 51 pullups (med dragremmar och gung, men kände mig stark 😉

 

 

IMG_8377

På bilden ovan fem dagar efter förlossningen.

Bilden nedan en månad efter förlossningen.

IMG_8949

Wilda har fått hänga med en del till gymmet. Jag har försökt gå dit f f a på dagarna när det är mindre folk och lite lägre musik.

IMG_8492

Sedan har jag kört en hel del hemträning också. Det finns mycket man kan göra med relativt få redskap. Mycket fokus hemma har dock varit på knipövningar och de djupa bålmusklerna.

Även Wilda kör ju såklart hemträning:

Sötnosen bänkar här hemma

IMG_8886

Wilda tränar i sitt gym

IMG_8358

Det här året har det blivit lugnare med tävlingar för mig då jag varit gravid hela året och nu nybliven mamma. Men jag är taggad för nya tävlingar nästa år igen. Självklart är vårt största fokus Wilda nu, men bara man vill så hinner man med träningen också.

Nu är det dags för en promenad i höstmörkret! :-) Hej hej!!

 

]]>
https://team.mmsports.se/helena/2014/11/11/en-massa-uppdateringar-kommer-har-fullt-upp-nu/feed/ 0