Utvärdering av dieten so far – varför flyter det så bra nu?

31 januari, 2014
31 januari, 2014

Det är nu fjärde gången jag dietar för en Body Fitness-tävling och för första gången så har det bara flutit på verkligen helt utan problem. Hela dieten hittills har gått som en dans, jag har tappat fett enligt plan och knappt känt att jag behövt kämpa.

Tidigare dieter har det varit krig från dag ett. Hunger, press och stress och alltid legat efter planen viktmässigt (så är det för de flesta mer eller mindre, det är bara bullshit att hålla uppe nån fasad om att allt är en dans på rosor under alla dieter). Men nu går det i alla fall bättre än någonsin för mig. Vad är då skillnaden och vilka lärdomar kan man dra? Jag kan identifier några punker som kan ha med saken att göra:

Kostupplägget. Jag tror på att testa olika vägar varje gång man dietar. Jag har testat hela tävlingsdieter på intermittent fasta, ketogen diet, high-cal-low-fat på sex mål om dagen och denna gång ville jag pröva att äta mer fett för att se vad det gör med kroppen, lederna och mättnadskänslan. Efter att ha bollat med Joakim så lade han upp vad jag än så länge upplever som ett perfekt program för mig.

Mental styrka. Under 2012 så pressade jag mig sönder och samman. Först bokstavligen då jag föll med en häst över mig och spräckte en ryggkota, knät och foten. Sedan mentalt då jag bestämde mig för att komma tillbaka till samma styrka i basövningarna som jag hade haft innan – på fem månader efter borttaget gips. Efter det rullade jag på, körde Luciapokalen och kammade hem silvret. Under den här tiden blev jag varslad från mitt jobb, fick tillbaka min reumatism som legat nere under flera år och annat strul hände i livet. Stressen var total och jag var nära kollaps. Jag trodde jag var hungrig under dieten. Så hungrig så jag skrek på nätterna, men det visade sig vara magkatarr – början till magsår.

Jag kravlade mig ur allt det där till slut och spenderade hela 2013 med att VARENDA DAG vara glad över att jag lever. Hålla fast vid det som gör mig glad och lugn och göra mig av med det som stressar mig. Jag såg till att äta mycket och minskade kardion efter sommaren, så jag kunde börja min diet på så högt kcal-intag som möjligt. När jag klev på dieten för 2014 var jag redo i huvudet och kroppen.

Allting känns som en dans på rosor nu jämfört med hur det varit och jag är så genuint lycklig och stark verkligen! I det kan jag möta andra människor och lyfta dem i deras utmaningar och det ger mig mycket tillbaka. En god spiral helt enkelt!

Tillskott. Jag har aldrig gått på Ursobol, Glyco Restrian och CLA förut och jag tror det har gjort sitt också. Tackar MM Sports för det.

Tränar smartare. Jag tränar alltid hårt och gör mitt bästa. Men med tanke på reumatism och lite olika skador så har jag lärt mig att lyssna på kroppen. Jag ser att jag utvecklats muskulärt under min offperiod trots att jag tränat på ett snällare sätt. Det tror jag också gör sitt för stressen. Jag har lärt mig skilja på träningsvärks-ont och fel-ont vilket jag inte var så bra på förut när jag bara körde mig själv in i väggen varje pass.

Vana och socialt tryck. Jag har vant mig vid matplaneringen nu och mina plupplådor. Jag tänker inte på annan mat alls. Har inte gjort sedan september. Det är väldigt lugnande att inte behöva hajpa sönder för att helgen kommer och man ska vara sugen på något som man sedan har ångest för att man ätit. Lugna och fina high-carb-dagar när kroppen behöver det är min melodi istället.

Min omgivning har också lärt sig vad jag håller på med nu. De vet att jag inte förlorat den gamla Ylva och blivit en silikon-bimbo med anorektiska tendenser. De vet att jag är seriös med det jag gör och jag har full respekt och stöd både från gamla och nya kompisar och från familjen. Att slippa försvara mig själv och mina val hela tiden är en stor skillnad som också underlättar mina förutsättningar att hålla fokus, så det tackar jag för.

Slutsats

Dra lärdom av dina dieter. Tänk på vad du gör. Ge din plan en ordentlig chans – kör hela dieter och utvärdera sedan hur det gick.

Jag tror det är extremt viktigt att under diet ha balans i kropp och huvud så arbeta mycket med återhämtning och att sätta gränser vad du klarar av. Pendeln kan gå väldigt långt åt ena hållet för vi är grymma, starka och bra på att pressa oss, men sen efter dieten så kan den svinga tillbaka åt andra hållet och man kan tappa fotfästet. Man klarar (som jag skrivit ovan) att tävla och köra hårt även om bitarna inte är på plats. Men sen då? Om man vill hålla på med det här länge och inte crasha efter dieterna så måste man bli smartare och lära sig lyssna på de allvarliga signalerna på att något är fel.

Det var lite av dagens tips och tankar :)

Formen för ett par dagar sen:

 

20140131-122626.jpg

Jag är så tacksam för mina vänner som är med och peppar och pushar under mina träningspass och via Facebook och Instagram. Tack! Här är jag och Elyn i bensparken:

20140131-122635.jpg

Jag är bättre nu på att ta tid till nedvarv och stretch efter mina pass. Jag foamrollar hemma nästan varje dag. Musklerna behöver lyxbehandling för att dels inte gå sönder och för att skapa rätt kondition och look på scen. Här är en bra stretch för piriformis, som kan belastas hårt vid knäböj:

20140131-122644.jpg

Comments

comments

kommentarer, 378 Visningar

Ylva Birgersdotter

Posts Google+

Träning och hälsa ska vara okomplicerat, roligt och en del av livet. Jag hoppas kunna inspirera dig med mina tips, råd och tävlingsmål! Sedan jag lämnade aerobicssalen 2009 och klev in bland fria vikterna så har jag placerat mig 2:a på Altrömmerstrofén 2010 och 5:a på Luciapokalen 2011.