Stresshantering

24 januari, 2014
24 januari, 2014

Träningen flyter på bra, varje vecka planeras i förtid och kosten regleras hela tiden utifrån vad som hander med kroppen. jag droppar fortfarande ett kg i veckan utan att vara alltför slut.

Allt har känts toppen fram till…igår tror jag det var. Då kände jag tydliga signaler på att jag börjar bli stressad. Det är en riktig utmaning att få ihop allting nu. Det är kul! Men det tar på en att hålla koll på allting på jobbet, träna hårt och ta ut sig varje dag, ligga på kaloriunderskott och planera och boka resor, tävlingar, hotel, planera för teamet och hinna träffa vänner och annat som ska göras.

Jag har börjat glömma saker, har kortare stubin och små fel jag gör blir hur stora som helst i mitt huvud. Hjärtat rusar och jag vaknar svettig på natten. Det här är allvarliga symptom på stress som jag måste lyssna på. Stress är det absolut farligaste vi har för våra kroppar i samhället idag. För höga kortisolnivåer går emot allt man vill med dieten och under en längre tid ger det även fysiska skador och sjukdomar i kroppen.

Jag har lärt mig bättre nu hur jag ska hantera det här när jag hör tidiga varningsklockor. Våra hjärnor är inte konstruerade att hålla för många saker i huvudet samtidigt (jag har studerat och föreläst om stresshantering och det finns hur mycket som helst att säga om det såklart, men får skriva mer om det sen kanske).

1.- Jag skriver ner listor på vad som ska göras så jag slipper gå och mala det och försöka komma ihåg i huvudet.

2.- Jag använder mig av mitt sociala nätverk. Att sätta ord på känslor och händelser och bolla med andra gör problemen mer greppbara och kan ofta till och med försvinna bara man får ventilera. Håll inte uppe en fasad och crasha sen med en hjärtattack! Låt folk förstå att du behöver plats och tid att vila och återhämta dig.

3.- Ta tid att varva ner och gör ingenting. Varva ner betyder inte att fysiskt sitta still men med datorn medan du fixar och mailar och kollar upp saker. Sätt på ett avslappningsband, mediation, havsmusik, ligg och glo på ett tänt ljus – whatever. Bara hjärnan får vila.

4.- Sätt gränser. Jag är expert på att hålla på med åtta grejer på en gång. Jag måste bli batter på att sätta gränser och ha fullt fokus på en sak i taget för att det inte ska bli fel. När det är jobb är det jobb, teamet är teamets tid, tävlingsplanering får ha sin tid. Annars rullar allt omkring i huvudet samtidigt, allt blir halvdant och jag blir missnöjd med mig själv och resultatet. Omöjligt att vinna då.

Medvetenhet är ett första steg och mitt mål att fortsätta glida genom den här tävlingssäsongen med balans. Personlig och fysisk utveckling-deluxe :)

Axelträning från i veckan då jag även hade problem med handleden. Det går det med, med stadiga handlindor:

20140124-164036.jpg

Jag tog hem MM Sports nya lönnsirap från Green Valley Ranch! Jättegod till pannkakorna och helt kalorifri! Jag kommer bjuda på mina dietpannkakor med sirap imorgon i MM Sportsbutiken på Sveavägen i stockholm så kom förbi och smaka!

20140124-164106.jpg

Balans och lugn i allt arbete och press var det! Det kan låta knäppt för oinvigda men det är så otroligt utvecklande att hålla på med det här och att stå där på scenen sen och veta att man tog sig igenom alla utmaningar på vägen är så häftigt! Trevlig helg! Hoppas du kommer förbi och hälsar på i butiken imorgon, jag är där 11.30-13.00 ca :)

20140124-164540.jpg

Comments

comments

kommentarer, 448 Visningar

Ylva Birgersdotter

Posts Google+

Träning och hälsa ska vara okomplicerat, roligt och en del av livet. Jag hoppas kunna inspirera dig med mina tips, råd och tävlingsmål! Sedan jag lämnade aerobicssalen 2009 och klev in bland fria vikterna så har jag placerat mig 2:a på Altrömmerstrofén 2010 och 5:a på Luciapokalen 2011.