DUP – Träningsupplägg

15 april, 2015
15 april, 2015

Nu är det inte långt kvar med regn och rusk, för på lördag åker jag och Mattias till Gran Canaria :D. Tack, tack, tack bästa Christine som ska bo i vår lägenhet och hålla koll på Craze och Freak!

Jag har bestämt mig för att min träningssvacka ska vara över när jag kommer hem igen. Alla dessa ryggbesvär har resulterat i att träningsmotivationen är i bottnen så jag har typ fallit ner i ”10-12 reps i favoritövningarna”-träsket. Men nu ska jag släpa mig upp ur det där! För första gången ska jag testa ett DUP-upplägg (Daily Undulating Periodisation). Det innebär att man dagligen varierar vikt, sets och reps för att på så sätt tvinga kroppen till att bli bättre eftersom den inte hinner anpassa sig och bli mer effektiv i den belastningen man utsätter den för. Hittills har jag planerat träningen för totalt 9 veckor. Det tog mig typ en halv dag att sätta ihop upplägget och anpassa det efter mig men ni är välkomna att ”sno” det om ni vill så jag lägger upp det här.

Jag börjar med en hel vecka vila eftersom det är på tiden 😉 och sedan sätter jag igång med upplägget för period 1 som är en rullande 2-split och varar i 3 veckor. Jag hoppas att ni förstår mina tabeller! Jag har dessutom försökt vara pedagogisk med färger :D.

DUP period1

Nästa period varar i ca 6 veckor och där har jag övergått till en rullande 3-split. Tanken är att jag efter den här perioden ska ta en vilovecka igen innan jag sätter igång med nästa utmaning :). Det ska bli intressant att testa det här upplägget i alla fall.

DUP period2

Vissa dagar slänger jag nog in lite mindre isolerande övningar i slutet på passet som t.ex. under benpassen. Vi får se hur det kommer gå, jag har lite svårt att uppskatta om detta kommer bli kämpigt eller inte. Jag har kollat på en del DUP-upplägg och använt som mall för att göra detta upplägget anpassat efter mig. Men vissa av passen känns lite fjuttiga 😉 vi får se helt enkelt!

Imorgon får jag svar på ifall jag ens kan börja köra marklyft och knäböj igen så upplägget hänger lite på det också, annars får jag jobba runt ryggfan. Men det får bli ett senare problem ;). Ryggen känns mycket bättre nu i alla fall så det borde vara på rätt väg!

kommentarer, 429 Visningar

Kommentarer

kommentarer

Mia Persson

Posts Google+