Glute och hamstringpass

7 juni, 2016
7 juni, 2016

dsc_1450.jpg

Idag bestämde jag mig för att ta en ledig dag från gymmet. Enligt mitt upplagda schema på MI40 ska man ta en ledig dag var 3e dag så det här passar mig ganska så bra. Är dessutom en aning sliten idag och det har främst att göra med de dubbla (!) benpassen igår. Körde ett pass på morgonen som vanligt med fokus på hamstrings.

Senare på eftermiddagen hade jag planerat att köra biceps men kände att mina glutes inte hade fått tillräckligt med träning än. Så då blev det ett till glute-pass!

Provade mig på den roliga instagram-övningen jag sett flera gånger men inte vågat köra: hip thrust i legcurl-maskinen. Det gav en riktig bra kontakt faktiskt och med tjocka kudden kunde man lägga på lite mer vikt än normalt. Även dropset gick superbra att köra. Enda nackdelen var att man inte ser riktigt klok ut när man kör övningen…. xD

Hamstringspasset:

  • Sittande legcurl: 4 x 8 reps (tempo: 4010) + dropset
  • Enbenspress: 4 x 20 reps
  • Liggande legcurl: 4 x 8 reps (tempo: 4010) + 2 x dropset
  • Enbens-legcurl + Kickback i maskin

Glute-passet:

  • Hip thrust med stång: 4×8 reps @75 kg
    • Raka marklyft: 4 x 20 reps @ 50 kg
    • Sneda utfallssteg: 4 x 10 reps per ben
  • Hip thrust i legcurl: 4 x 12 reps + dropset
  • Sittande abduktion: 4 x 12 (tempo: 4010) + 2 x dropset

Nu är man alltså lite lagom slut idag… med all rätt antar jag.

20160613_153207.jpg

kommentarer, 174 Visningar

Kommentarer

kommentarer

Maria

Posts Google+

Pigg och glad tjej på 25 år som är född och uppväxt i Uppsala och jobbar som leg. fysioterapeut på Akademiska sjukhuset. Har en lång bakgrund inom träning, har spelat tennis, badminton, innebandy och simmat. Jag har även en licens som personlig tränare. Jag fastnade för gymträningen i samband med att jag började plugga till fysioterapeut då jag insåg att mycket av träningen vi bedriver idag inte alltid har så mycket evidens bakom sig. Mitt mål är få den bästa fysiken jag kan få och samtidigt lära mig mer om mig själv och hur jag kan optimera träningen på bästa sätt utifrån forskning och erfarenheter.